Tazkirah Kematian

Sememangnya sudah sekian lama saya tidak menziarahi sesuatu kematian. Meskipun dalam tempoh setahun ini, memang ada beberapa orang di kalangan sanak saudara yang pergi mengadap Ilahi, namun saya tidak mendapat kesempatan itu. Alhamdulillah, minggu lepas Allah memberikan saya peringatan besar itu! Syukur ya Allah..

Tatkala melihat wajah jenazah dari jarak sederhana dekatnya, terbayang jika di atas pembaringan itu adalah aku. Diri ini yang terkujur di situ meninggalkan semuanya, kecuali amal soleh. Beramalkah aku selama ini? Atau hanya amalan picisan yang tidak pun mampu membawa diri melintas titian sirat nanti.. Allah, lemahnya aku.

Jika akulah itu yang diangkat, dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan, bagaimanakah keadaan rohku ketika itu? Gembirakah? Sedihkah? Sakitkah badanku dengan perbuatan manusia di sekelilingku yang masih hidup itu? Astaghfirullahal Azim..

Jika akulah itu yang diangkat menuju ke kubur, dimasukkan ke liang lahad, bagaimanakah keadaannya tempat persemadianku itu? Gelap atau terangkah? Sempit atau lapangkah? Busuk atau harumkah? Siapakah penemanku? Allah, aku takut ya Allah.. Dosaku menggunung, pahalaku mendatar. Amalku bermusim, dosaku sepanjang masa ya Allah..

Tiada lain yang kupohon melainkan rahmat dan kasihMu ya Allah.. Bantulah aku menambah kekuatan iman dan amalan. Kuatkanlah semangat jihadku agar segala tanggungjawabku terhadapMu terlaksana sebelum nafasku terhenti ya Allah.. Jika hayat yang pendek itu lebih baik bagiku agar aku mampu meraih syurgamu, kurniakanlah ya Allah.. Aku redha.

Cukuplah mati itu sebagai peringatan”

 

Apa dalam minda anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s