Ramadhan Untuk Semua

Blog ini sudah ditinggalkan sendirian hampir 2 bulan lamanya. Banyak sebenarnya yang mahu dicoretkan, sehinggakan tidak tahu hendak mengutamakan dan mendahulukan yang mana. Akhirnya, tidak berkeputusan dan berakhir dengan blog yang sepi. Saya sangat merindui momentum lama saya yang dahulu yang mampu menulis sekurang-kurangnya 1 post untuk seminggu. Suatu ketika dahulu.. Mampukah ia berulang kembali? Pastinya jawapan yang skema dan positif, BOLEH. Namun, saya pastinya memerlukan faktor penolak yang kuat iaitu kekuatan dan kemahuan dalaman yang tinggi, serta iltizam dan semangat di samping kesungguhan membuang rasa-rasa negatif yang membukit itu.

Itulah dia lumrah yang ‘alami bagi manusia walau siapa pun kita. Kuat dan lemah jiwa dan iman saling bertukar tempat naik dan turunnya. Justeru, Maha Sayangnya Allah kepada kita dikurniakan Ramadhan khusus buat meningkatkan dan memperbaiki diri dan iman mereka. Ramadhan ini datang istimewa daripada-Nya, dan kerana izin dan kasih sayang Dia jugalah kita sampai kepada  Ramadhan. Mungkin ini Ramadhan kali ke-24, 34, 44 atau 84 buat kita. Nasib Ramadhan itu tetap sama buat kita iaitu membawa bonus berganda-ganda banyaknya buat manusia. Bonus yang tiada pada bulan yang selainnya. Bonus berganda tanda bahawa Allah sangat mahu kita hampir dan intim dengan-Nya, agar setahun mendatang manusia tidak terlalu jauh daripada-Nya.

Ingatlah duhai jiwa, tiada yang paling istimewa buat seorang hamba melainkan dirinya terpilih mendapat peluang meraih bonus berganda itu. Syukurilah dan ambillah, kerana Ramadhan ini datang dari Allah buat semua. Semua hambanya yang begitu lemah mendepani godaan syaitan, hawa dan nafsu, lantas dihulurkan tawaran ini agar ibadah sedikit yang dilakukan dibalas dengan ganjaran yang jauh dari setimpal, malah tidak setimpal kerana amal manusia itu begitu kecil namun balasannya jauh lebih besar. Siapakah yang mahu memberikan ganjaran sedemikian rupa melainkan Rabbul Jalil yang Maha Mengasihi dan Maha Menyayangi sifatnya? Allah…

Rasulullah SAW bersabda:”  مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ”,

Bermaksud: Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan hisab, diampunkan kepadanya segala dosanya yang telah lalu.

Pupuklah iman wahai diri, agar mudah menghisab dan menilai amal baik dan buruk yang telah dilakukan. Inilah peluangnya, kerana Ramadhan hanya setahun sekali, walaupun kasih sayang ALlah sepanjang tahun dan hari, pada bulan ini kasih sayang-Nya itu melampaui segala-galanya. Bersolatlah, dirikanlah malam, bersedekahlah, saling berpesanlah, dan senyumlah sebanyaknya, kerana Ramadhan ini dari Dia untuk kita semua..

Apa dalam minda anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s