Apa Ada Di Sebalik Demo Itu?

Saya sedang asyik dengan skrin dan ‘keyboard’ komputer riba di perpustakaan, bilamana tiba-tiba keasyikan itu direnggut dengan seruan takbir dan kata-kata semangat dari demonstrasi para pelajar UJ tentang serangan di Gaza. Hati tersentuh, jiwa berkobar-kobar, lantas semangat meningkat dan membara untuk segala-galanya, untuk perjuangan..

Kenangan terus membawa kenangan silam lebih kurang 13 tahun yang lalu tika saya juga seperti mereka, bergelar mahasiswa. Demo itu mudah disebut, namun sukar diamal. Awalnya, ia perlu jihad hati agar berjaya mengatasi segala kerisauan dan ketakutan yang tak pasti, lantas minda akan mengarah tubuh badan untuk bergerak dan menuju ke arahnya. Satu, dua, tiga demo, dan seterusnya… Ia kenangan yang bukan setakat manis untuk dikenang, tetapi kekuatan dalaman yang menjadi tunggak kekuatan untuk terus berjuang demi kemenangan Islam. Insya Allah..

Dalam isu pergolakan antara Gaza dan zionis Israel ini, ia bukan setakat isu sengaja menjolok sarang tebuan yang memakan diri, keluarga dan anak-anak. Ia tragedi yang punyai sejarah yang panjang yang harus dihayati, padanya juga ada maruah dan kesahan jati diri muslim dan Islam, padanya juga janji Allah yang pasti yang harus ditadabburkan. Perhatikanlah surah al-Isra’, lihatlah juga surah al-Baqarah yang cabang dan rantingnya menceritakan tentang Bani Israel dari asal kejadian dan sifatnya. Ia bukan isu enteng yang bermusim, tetapi perlu diperjuangkan secara berpanjangan, salah satu caranya, demo.. Dan pastinya pemuda adalah penggerak utamanya.

Seingat saya, semasa zaman mahasiswa dahulu, bukan setakat satu demo menentang kekejaman Zionis Israel ini bahkan lebih dari itu. Di hadapan kedutaan Amerika, di Masjid Negara, di perkarangan universiti dan sebagainya. Demo bukan saja-saja mengukur kekuatan tubuh badan dan jiwa, tetapi padanya ada semangat dan solidariti berpanjangan yang perlu diperjuangkan selagi kemenangan belum dicapai, di samping jalan-jalan menuju kemenangan Islam yang lain.

Jika saudara-saudara mujahidin kita di Gaza berada pada medannya yang sebenar berhadapan dengan senjata sebenar sama ada menang atau syahid, demo adalah salah satu jalan mengukur nisbah kekuatan diri kita dengan mereka secara zahir. Jangan pandang enteng demo itu, kerana padanya ada sesuatu yang tidak ternilai.

Allah ma’ak ya Mutazahiriin..

3 thoughts on “Apa Ada Di Sebalik Demo Itu?

  1. Very good blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I’m planning to start my own site soon but
    I’m a little lost on everything. Would you advise starting with a free platform like WordPress
    or go for a paid option? There are so many choices out there that I’m completely confused ..
    Any tips? Many thanks!

Apa dalam minda anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s