Masa Kerja 8-3?

Sekadar idea spontan yang timbul, kesan pemerhatian saya terhadap masa kerja di bumi Syam ini. Kebanyakannya bermula 9 pagi atau lebih awal sikit iaitu 8 pagi dan berakhir jam 3 petang. Saya lihat mereka santai dalam bekerja, kurang tekanan dibandingkan dengan waktu kerja kita di Malaysia yang kebanyakannya ‘8 to 5’. Keluar awal pagi gelap, sampai rumah juga senja. Wajarkah idea ini, masa kerja bermula dari 8 pagi dan berakhir jam 3 petang?

Justifikasi saya, secara ringkas;

1. Tekanan kerja dan rutin yang menyesakkan dada, khususnya bagi yang berkeluarga. Anak perlu diurus seawalnya, masa bekerja sendiri juga perlu ditepati menyebabkan tiada pilihan lain selain keluar di awal pagi. Ditambah dengan tempat kerja yang berjauhan dengan rumah, traffic jam, dan sebagainya lagi. Sekurang-kurangnya dengan masa pulang yang lebih awal hati rasa lebih tenang dan tenteram.

2. Kadar peratus wanita bekerja yang tinggi di Malaysia. Tenaga wanita sangat diperlukan dalam pembangunan negara khususnya dalam bidang pendidikan dan perubatan. Justeru, pemendekan masa bekerja mengurangkan sedikit tekanan fizikal dan emosi wanita lalu lebih banyak waktu untuk keluarga dan anak-anak.

3. Pemendekan masa mengurangkan produktiviti negara? Dahulu ketika kerajaan persekutuan mula melaksanakan cuti 2 hari seminggu sebagaimana yang dilakukan pertama kalinya oleh kerajaan negeri Kelantan, alasan ini adalah antara yang ditimbulkan. Kini, setelah pelaksanaan itu, adakah anda mendapati perkara itu berlaku? Jawab sendiri. Apa yang penting bukan panjangnya masa, tetapi bagaimana kita mengurus masa yang ada itu.

4. Keluarga adalah unit asas dalam pembentukan sebuah negara yang berkualiti dan makmur. Keluarga yang bahagia dan kurang konflik melahirkan masyarakat yang dinamik dan kurang masalah sosial, insya Allah.

Wajarkah idea ini dibahaskan dan dipanjangkan kepada pihak yang berkenaan?

One thought on “Masa Kerja 8-3?

  1. all the time i used to read smaller articles or reviews
    that also clear their motive, and that is also happening with
    this piece of writing which I am reading at this place.

Apa dalam minda anda?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s