Cerita Di Sebalik Kelahirannya..’Ammar.

'Ammar dan Aalaa'
‘Ammar dan Aalaa’

Ini kali pertama saya membuka kisah ini secara umum. Sengaja saya merekodkannya buat ingatan kemudian hari, bahawa Allah adalah segalanya buat hamba-Nya. Lagi pula, boleh saya merehatkan minda sebentar daripada letih menulis tesis, walaupun jari jemari masih menaip. Ini kisah 3 tahun lebih yang lalu.

Temujanji Awfa ke klinik desa awal tahun 2011 itu, membawa saya ke dalam dilema dan ujian yang sangat besar dalam hidup, walaupun bagi yang tidak melaluinya ia nampak kecil. Saya mengambil suntikan rubella setelah jururawat bertanyakan saya dan saya menerimanya tanpa banyak soal walaupun pernah mengambilnya ketika tingkatan satu. Dengan keyakinan yang kuat kerana memang kami merancang untuk tidak hamil dalam tempoh terdekat sebagaimana syarat pengambilan suntikan ini, maka di situlah bermulanya dugaan Allah buat saya dan suami

Tidak dijangka, saya hamil selepas sebulan dari suntikan diambil. Allahu Akbar! Bertanyakan ahli keluarga terdekat yang juga seorang doktor, beliau menyarankan saya ke klinik untuk mendapatkan ubat supaya haid kerana kandungan baru 4 minggu. Saya makan, namun Allah Maha Besar, tiada apa berlaku. Hati sudah gusar kesan fakta-fakta yang dibaca di internet janin yang ibunya dijangkiti rubella atau menerima vaksin rubella di awal kandungan bakal mengalami kecacatan yang tidak perlu disebutkan di sini. Pastinya ia membuatkan saya dan suami berada di persimpangan antara menerima ketentuan Allah atau cuba untuk menentukan pilihan yang pada sangkaan kami lebih baik untuk masa hadapan iaitu, menggugurkan!

Seterusnya, kami berjumpa pakar O&G di DEMC, 6 minggu hamil. Dengan persepsi dan keyakinan bahawa ‘lebih baik puan gugurkan’ daripada doktor pakar tersebut, saya dibekalkan dengan 6 biji pil bulat besar untuk tujuan itu. Bil juga mahal. Itu biasa. Yang tidak biasa, hati saya semakin bergelora sayu. Sehari demi sehari dilalui, tiada yang kering dari air mata. Tikar sejadah setiap malam dihampar, memohon petunjuk dari-Nya, adakah harus aku menelan ubat itu? Dan si kecil itu setiap saat semakin berkembang di bawah lindungan-Nya, dalam 3 kegelapan yang sangat melindungi. Subhanallah..

Detik-detik dilalui hambar, berselang seli dengan rutin kehidupan biasa dengan anak-anak yang sedia ada dan kerjaya. Saya masih tidak menelan ubat itu, walaupun saban hari melihatnya. Fatwa-fatwa dan pendapat ulama’ diselongkar, dan jelas ada keharusan untuk menggugurkan jika ada nasihat daripada pakar dalam tempoh sebelum 120 hari. Fakta-fakta sains dan forum-forum berkaitan semua dicari jika ada sisi yang berbeza. Kes sebegini memang ada berlaku, dan kebanyakannya tidak berakhir sebagaimana teori perubatan tentang kecacatan itu. Itu memberikan saya sedikit kekuatan, tetapi masih tidak cukup kuat.

Ya Allah, kuatkan hatiku dan suami. Berikan kami jalan keluar yag terbaik. Kekhuatiran menerima anak cacat sangat kuat sehingga melemahkan pilihan untuk menerima apa saja ketentuan-Nya. Allah Maha Mendengar rintihan hamba-hamba-Nya. Adik saya yang bekerja di Hospital Putrajaya ketika itu mengatakan bahawa ada pakar O&G di situ yang mengendalikan 2 kes sebegini. Alhamdulillah semuanya berakhir dengan baik, bayi normal! Bertambah kekuatan, namun belum cukup kuat. Ubat itu masih saya simpan walaupun belum ditelan. Aku perlukan lagi kekuatan Ya Allah..

Hadir tiba-tiba dalam hati, ‘cuba call Dr Zulkifli al-Bakri’.. Dengan mudah saya mendapatkan nombor beliau dan terus menelefonnya. Ketika itu waktu petang, di pejabat, beberapa minit sebelum saya pulang. Alhamdulillah panggilan berangkat dan kedengaran suara yang biasanya saya dengar dicorong radio IKIM fm setiap petang Jumaat itu. Masalah dinyatakan secara ringkas dan terus. Beliau menjawab,’Memang ada keharusan untuk menggugurkan dalam kes puan ini, tetapi… saya rasa elok teruskan. Dia sudah hidup’. Jawapan itu ringkas, tetapi sangat kuat dan padat buat saya. Kekuatan yang menetapkan jiwa dan hati saya bahawa kandungan ini akan diteruskan. Air mata bercucuran, kerana Dia memberikan jawapan melalui sebab yang terbaik buat saya, melalui fatwa hati seorang ulama! Ya, fatwa hati ulama’ yang wara’..

Balik ke rumah, ubat itu saya buang supaya tidak hadir was-was syaitan yang membolak balikkan hati. Alhamdulillah, ketenangan hadir, redha menyelubungi hati. Sehinggalah akhirnya selepas itu Allah mengurniakan jalan-jalan yang pelbagai yang hadir sebagai nikmat kepada kami sekeluarga. Bayi itu lahir di bumi anbiya’. Suatu perkara yang tidak pernah saya jangka dan rancang untuk berlaku, tetapi itulah ketetapan-Nya Yang Maha Mengetahui. Semoga anak ini membesar sebagai mujahid agama dan penyebar risalah Allah di bumi ini.

Buat akhirnya, dalam menghadapi apa saja ujian dalam hidup ini, rujuklah para ulama’ yang dipercayai, kerana daripadanya lahir keberkatan, meskipun zahirnya bertentangan dengan fakta-fakta yang sedia ada. Allahu Akbar!

 

 

One thought on “Cerita Di Sebalik Kelahirannya..’Ammar.

  1. Alhamdulillah. Sangat terkesan…sungguh Allah lah sebaik2x Perancang…..tapi seringkali manusia yg berstatus hamba ini sering bersangka sangka dengan Perancanyan Allah, malah menyangka dirinya lah yang telah mengatur hidupnya dengan baik sekali. Allah, moga Allah mengampuni kami.

Apa dalam minda anda?

